Segalanya pasti mungkin..

Luahkan segalanya yang berkaitan dirimu..
Jangan bebankan dirimu dengan sesuatu yang mengasingkan.. Hidupkan dirimu..
Bila hati mula bersuara..
Segalanya memungkinkan diri untuk meneruskan kehidupan..

Saturday 15 October 2011

Abah..

setiap hari aku merenung ke langit.. mengingati kenangan aku bersama abah.. tak pernah sedetik pun aku lupakan.. kenangan indah aku bersama orang yang paling aku sayang.. SUPERHEROKU !! pelukan serta belaian manja dia masih segar dalam ingatan.. dulu, abah selalu pesan sebelum pergi ke sekolah.. "adik, belajar baik- baik, dengar cakap mak, cakap cikgu. nanti kalau adik dah berjaya kan abah jugak yang senang. haha." walau dia ketawa tapi aku tahu yang dia menasihatiku dengan penuh makna yang tersirat.. aku berjanji tak nak kecewakan abah.. abah selalu bawa aku dengan mak jalan- jalan.. paling aku ingat abah suka bawa aku jalan-jalan waktu malam.. katanya tengok cahaya lampu kat pekan.. bagi aku, cahaya yang menyinari dalam diri abah lebih terang dari lampu tu.. setiap kali singgah kat kedai makan, abah tak pernah lupa pesankan air milo untuk aku.. perkara wajib dalam diri aku yang abah tau.. kalau pergi jalan jauh pulak, abah suka tegur orang. katanya kenal tapi macam tak.. tapi abah tetap suka tegur orang.. abah ni peramah.. aku pon failed ! tak reti nak menegur walaupon kenal.. tapi banyak sifat abah yang sukar untuk aku contohi.. abah kuat bekerja lagi-lagi bila ke kebun dia.. sampai lupa nak balik.  sampai sebenarnya dia sakit pon orang tak tahu. abah suka merahsiakan masalah dia.. hanya mak je yang tau.. sampai satu hari, dia sakit teruk, tak larat bangun dari katil, barulah aku dan adik beradik yang lain tau.. bila disuruh ke hospital tak nak. akhirnya, pergi juga sebab terlalu teruk. itupun, abah kata jangan bagitau sesiapa tentang dia asuk hospital. biarlah sekadar kai sekeluarga yang tahu.. sampailah satu hari, jiran sebelah rumah pelik kenapa aku sekeluarga jarang ada kat rumah dan kelibat abah pun tak kelihatan. lastly, jiran pun dapat tau.. sejak hari tu, ramai yang datang jenguk abah.. sakit abah pun semakin teruk. satu hari, abah terpaksa dipindahkan ke hospital Ipoh.. nak tak nak mak kena setuju demi nak cari doktor pakar kat sana. setiap hari pun, balik je sekolah, tak sempat tukar baju terus pergi Ipoh. nak mandi, makan tunggu sampai kat sana.. aku tengok, hari demi hari, badan abah makin lemah sampai tak larat nak bercakap dah.. badan abah yang berisi dulu pon dah tinggal tulang je. dekat 5x pembedahan dah. satu hari, abah minta mak buat rayuan pada doktor untuk balik ke rumah.. rayuan tu pun disahkan. alhadulillah, sejak hari abah sampai kat rumah, abah mula bersemangat.. tapi, semua tu takkan berkekalan. lepas 2 minggu, abah sakit balik. badan abah lemah.. kitorang semua cemas, terus telefon ambulans. abah kena tahan kat ICU. doktor kata, nafas abah terlalu laju dan tak stabil. hari tu, kitorang tak balik rumah pun, semua duduk kat sisi abah, bagi semangat.. esoknya, sera mara datang.. dah macam ada kenduri. ramai sangat.. sampai mak pun tak larat nak layan.. bila semua dah balik, baru kitorang lega.. malam tu pun, doktor kata keadaan abah dah stabil.. kitorang syukur sangat. sebelum aku dan mak nak balik, abah ada minta makan dan minum. tapi doktor tak benarkan abah makan lagi. so, mak cuma bagi abah minum. lega hati tengok keadaan abah. aku cium dahi abah sebelum balik sebab keesokan harinya aku kena balik asrama. tiba- tiba abah pesan kat aku, jaga diri, jangan lupa solat dan paling penting jaga mak.. aku rasa tak selesa dengan keadaan tu. aku minta kat mak untuk teman abang aku jaga abah malam tu. tapi, mak kata aku kena balik juga sebab nanti aku penat..sampai je kitorang kat rumah, baru aku nak baring tidur, kakak aku dapat call dari abang aku kata abah tenat sangat. kitorang kelma kabut. dalam kereta sekali lagi abang call kata abah dah tak ada.. kakak aku pecut kereta laju- laju.. biarlah kena saman sekalipun janji kitorang sampai kat hospital cepat. tapi, benarlah kata hati aku, itu adalah pesanan terakhir abah. suasana suram. segalanya bagai dah tak ada makna lagi untuk aku..Namun hati harus tabah. pesanan abah takkan ku lupakan sampai sekarang. aku perlu jaga mak ! aku tak nak apa yang berlaku pada abah, terjadi pada mak. sekurang- kurangnya aku nak sampaikan hajat aku bawa mak ke Mekah.. yang tinggal sekarang hanya kenangan yang takkan aku lupakan. segalanya masih segar dalam ingatan..

No comments:

Post a Comment

Followers