Segalanya pasti mungkin..

Luahkan segalanya yang berkaitan dirimu..
Jangan bebankan dirimu dengan sesuatu yang mengasingkan.. Hidupkan dirimu..
Bila hati mula bersuara..
Segalanya memungkinkan diri untuk meneruskan kehidupan..

Sunday 6 November 2011

Inilah yang dikatakan kehidupan mimpi..

Pertama kali aku dimasukkan kat kelas 4Tekun, aku ingat aku ni terlalu bodoh sebab diletakkan disebuah kelas yang memang 'Low Standard'. Waktu tu aku rasa malu dengan kawan kawan di sekeliling. Yelah, sebelum ni pun aku duduk kat kelas atas. Waktu tu, nak pandang muka kawan pun macam uurrgh..
Cikgu aku pun macam pelik kenapa aku boleh duduk kat kelas tu. Tapi, aku cuma diam. Terasa macam diabaikan pun ada. Yelah, kawan kawan yang lain semuanya duduk kelas atas, jumpa pun tak. Aku rasa waktu tu macam diorang semua tak nak kawan aku dah. Aku rasa terpinggir. Sampai la satu saat aku buktikan kebolehan aku dengan mencantas kedudukan diorang dalam senarai peperiksaan. Tapi, aku tak sangka waktu tu ada yang busuk hati. Nama aku diburuk-burukkan sampai orang benci aku. Apa boleh aku buat? Diam dan berdoa. Tapi, nasib aku masih ada kawan dalam kelas yang sentiasa menyokong aku dalam apa jua keadaan. Waktu tu baru aku sedar, betapa bertuahnya aku diletakkan dalam kelas tu.
Kitorang macam keluarga. Sentiasa bekerjasama walaupun masih ada luka terpahat di hati. Guru kelas Cik Nora, kitorang anggap macam mak kitorang. Sentiasa menegur kesalahan, mengukir senyuman di bibir kami. Kalau ada kesilapan, kitorang tak bergaduh tapi berbincang.

Sekarang, hampir setahun aku bersama kawan kawan di kelas tu, baru aku sedar sebenar-benarnya sedar yang tak semua orang bijak pandai menilai kelebihan orang lain, dan tak semua orang bodoh ni sentiasa menunjukkan kebodohannya dalam semua perkara.
Walaupun orang selalu merendah-rendahkan kedudukan aku bila berada kat kelas tu, tapi aku tak kisah sebab diorang tak tahu betapa gembira berada dalam kelas tu. Kelas yang aku ibaratkan sebagai Dunia Impian aku. Kadang sedih. kadang gembira, kadang senyum, kadang berduka. Tapi, yang pasti akan kami redahi bersama.

No comments:

Post a Comment

Followers